Kanchanaburi is de poort naar een reusachtig natuurgebied dat zich in noordelijke richting uitstrekt langs de grens met Myanmar. Er liggen vier enorme nationale parken en grote meren. Bij Kanchanaburi, dat nog geen 35 duizend inwoners heeft, gaan ook de rivieren Kwae Yai en Kwae Noi, die beiden in dat grote natuurgebied ontspringen, gebroederlijk verder als de rivier Mae Klong. Maar Kanchanaburi is ook onlosmakelijk verbonden met de Tweede Wereldoorlog. Daar herinnert de beroemde Brug over de rivier de Kwai aan (eigenlijk dus de rivier de Kwae). Honderdduizenden burgerarbeiders en geallieerde krijgsgevangenen werkten hier onder extreme Japanse druk aan de Birma spoorlijn, die niet voor niks de bijnaam Dodenspoorlijn kreeg. Onder de ruim honderdduizend doden waren zo'n 3.000 Nederlanders.
Je reist met de minibus en je eigen Green Wood Travel chauffeur. Entree- en treintickets, net als een lunch, zijn inbegrepen. Je vertrekt om 7 uur en dan bent u om 8 uur bij de Erawan Watervallen. Hier blijf je tot 10 uur.
REISROUTE (zie kaart onderaan): ERAWAN WATERVALLEN - HELLFIRE PASS - RIT OVER DE BIRMA SPOORLIJN Deze dag is een kennismaking met dit verleden, maar toch vooral ook een leuk zomers dagje uit. Neem de Erawan watervallen, genoemd naar de driekoppige witte olifant uit de Hindoe mythologie, waarschijnlijk omdat de bovenste van zeven niveaus waterval op een olifantenkop lijkt. Deze waterval is aantrekkelijk omdat op bijna alle niveaus zich een natuurlijk bad heeft gevormd, waar het heerlijk pootjebaden en zwemmen is. De kalkstenen formatie is omgeven door regenwoud.
Om 10 uur vertrek je naar de Hellfire Pass. Omdat je daar om 11.30 uur aankomt heb je goed de tijd om het uitstekende museum te bezoeken. Onderhoud en financiering wordt door de Australische overheid gedaan.
Daarna is er gelegenheid tot UITERLIJK 13.30 uur de Hellfire Pass te bezoeken.
De bouw van de Birma spoorlijn was waarschijnlijk nergens gruwelijker dan bij wat van krijgsgevangenen de bijnaam Hellfire Pass kreeg. De schaars verlichte groeve, waar 24-uur per dag werd gewerkt, zag er van boven af uit als de hel zoals Dante hem beschreef. Met alleen hamers en beitels werden hier in meters hoge rotsen twee wanden uitgehakt waar tussen de spoorlijn moest komen. Toen een hel, nu een rustig, maar indrukwekkend monument dat ervoor zorgt dat de wreedheden uit de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten.
Hier moeten we streng zijn: je vertrekt absoluut niet later dan 13.30 uur om er zeker van te zijn dat je niet de trein vanuit Ban Nam Tok mist. Die vertrekt om 15.30 uur en.... er moet geluncht worden. Dat doen we in een uitstekend lokaal Thais restaurant tegenover het station van Ban Nam Tok.
Hoe laat je precies in Kanchanaburi aankomt hangt af van waar u uit moet stappen (minimaal een uur). Overleg dit met je Green Wood Travel tour-coordinator als je boekt.
Snel gaat het treintje naar Kanchanaburi niet, en dat is maar goed ook. Er is meer tijd om uit het raam te hangen en van de omgeving te genieten. Het spoor buigt mee met de ruige rotswanden en de rivier. Hoogtepunt is ongetwijfeld Tam Krasae waar de houten spoorbrug en het panorama op z'n mooist zijn.
Deze echte Kanchanaburi Discovery dagtour eindigt omstreeks 17.00 uur bij de receptie van je hotel.