Een bezoek aan het Bang Pa In Paleis is vooral een prettige wandeling door een fraai park met vijvers en unieke historische gebouwen, die soms heel erg Thai zijn, soms eerder westers en soms juist Chinees. Het is een park vol geschiedenis. Om deze tocht extra leuk te maken gaan we vanuit Ayutthaya met de trein, over de oudste spoorlijn van Thailand, naar het paleis. Op de terugweg nemen we de langstaartboot voor een tocht over de Chao Praya rivier.
De reis begint op het station van Ayutthaya, waar u wordt opgewacht door uw gids en -uiteraard- de trein neemt, een tocht van ongeveer een kwartier. De koninklijke Chumphon Nikayaram tempel, die we als eerste bezoeken, zorgt mogelijk voor de grootste verrassing. Het is een tempel, maar ziet er uit als een neo-gotische kerk, met glas-in-lood ramen en al.
Zoals veel andere belangrijke monumenten in Thailand, bijvoorbeeld de Wat Pho tempel met de Liggende Boeddha en het Grand Palace in Bangkok is het Bang Pa In Paleis niet in een keer gebouwd. De eerste gebouwen stammen uit de 17e eeuw en in de honderden jaren erna werden er regelmatig nieuwe panden of paviljoens toegevoegd. Vooral koning Mongkut, Rama IV heeft veel initiatieven genomen om er een mooi paleis-complex van te maken. Zijn zoon Rama V, koning Chulalongkorn, de eerste Thaise koning die naar Europa ging, voegde westerse architectuur toe. Dat verklaart meteen waarom de Chumphon Nikayaram tempel er als een kerk uitziet.
Veel monniken die willen oversteken van de tempel naar het 'echte' zomerpaleis steken een kanaaltje over met een handig kabelbaantje, een mooi gezicht. De eerste indruk die Bang Pa In maakt is dat u voor een groot park staat, en feitelijk klopt dat ook. Er is veel ruimte gemaakt voor bloemen, tuinen en water. Het maakt het allemaal extra mooi, let maar eens op dat prachtige Thaise paviljoen in het midden van de vijver. Opvallende gebouwen zijn Wehart Chamrun, een cadeau van China en de observatie toren Ho Withun Thasana, die iets weg heeft van een vuurtoren.
Het Bang Pa In Paleis wordt nog altijd gebruikt voor speciale koninklijke recepties en ontvangsten.
Omdat wij willen voorkomen dat de boten leeg moeten varen, wordt de tocht ook in de tegenovergestelde volgorde aangeboden. Het vertrek is dan om 13.00 uur.