Mijn Klong Tour ervaring.

Afgelopen dinsdag ben ik met de Klong Tour meegeweest. Ik mocht een hele gezellige familie uit Rotterdam vergezellen. Vandaag zouden wij het wat meer traditionele Bangkok vanaf het water meemaken. We werden om 10 uur opgehaald door een minibus van Green Wood Travel. Tee, onze gids voor vandaag, ontving ons vriendelijk en gaf even kort aan wat de planning voor vandaag was. Tee was aardige jongeman die goed Engels sprak en hij kreeg ons dan ook in no time enthousiast voor de tour.

We vertrokken van het hotel richting de pier.

De rit duurde ongeveer 15 minuten. Hier werd een enorme zak brood gekocht om de meervallen in de rivier te voeren. De vissen sprongen zowat uit het water om het brood op te eten, bijzonder om mee te maken. Naast de tientallen vissen die gek waren op het brood kwamen er ook veel duiven op af. Als je denkt dat er op de Dam in Amsterdam te veel duiven zijn dan moet je eens proberen om met een zak brood vissen te voeren aan de Chao Praya rivier in Bangkok.  17

Vanaf de pier namen wij de busboot richting het noorden. Bij de laatste pier stapten we uit om een rondje te maken op de lokale markt. De markt is een eind weg van het centrum van Bangkok en je ziet hier dus ook weinig farangs.Op de markt kon je al het denkbaars kopen. Vis om op te eten en ook vissen om te kopen en weer vrij te laten. Hier en daar probeerde we wat van het lokale voedsel. De zoete hapjes waren een groot succes!

Verder was er natuurlijk veel fruit te koop waarvan de rose apple mijn favoriet was. Niet verwonderlijk want ik ben gek 19op appels en op peren en de smaak van een rose apple is een kruising tussen beide. Best of both worlds als je het mij vraagt. Een gedeelte van de markt waar mijn maag niet meteen van ging knorren was het vlees gedeelte. Werkelijk alles van een dier wordt gebruikt in Thailand, wat natuurlijk heel goed is maar voor mijn nuchtere westerse maag was het nog een beetje vroeg in de dag om avontuurlijk te doen.

Vervolgens liepen we terug naar de pier waar een longtail boot op ons wachtte. Hiervandaan gingen we via de klongs (rivieren) naar een tempel. Bangkok staat ook wel bekend als het Venetie van het Oosten. Van oudsher waren de klongs de levensaderen van de stad. De rivieren werden gebruikt om jezelf van punt A naar punt B te brengen , om goederen de stad in te krijgen en te transporteren naar verschillende wijken en natuurlijk voor de Floating Markets. De Floating Markets bestaan nog steeds maar ze worden steeds meer en meer open gehouden voor de toeristen. Tegenwoordig zijn veel klongs dichtgegooid en zijn er wegen en skytrains voor in de plaats gekomen.  Dit maakt deze tour eigenlijk extra bijzonder. Je gaat terug in de tijd en ziet nog orginele woningen en veel kooplui die op bootjes langs de huizen varen om eten, fruit en andere levensmiddelen te verkopen.

26Aangekomen op plaats van bestemming werden wij de gebruiken van een doorsnee bezoek aan een tempel uitgelegd. Het maken van een Wai en het aansteken van de drie wierrookstokjes en het kaarsje. Het heeft allemaal een speciale betekenis en Tee, de gids, wist al onze vragen te beantwoorden.

Het volgende ritueel was het Kau cim. Je krijgt een cilinder vormige tube waar allemaal verschillende, genummerde stokjes in zitten. Je stelt jezelf een vraag en kiest een stokje uit. Aan de muur hangen allemaal papiertjes waarop antwoord wordt gegeven op je vraag en wat de toekomst allemaal voor je in petto heeft. Niet echt tevreden met het antwoord? Dan kan je gewoon weer een nieuwe stokje pakken.

Na het bezoek aan de tempel stapte we over op kleinere bootjes. Hiermee vlogen we in top snelheid over de klongs. Een waar spektakel! Op sommige delen leek de klong volledig dichtgegroeid te zijn met water planten. Ik dacht dat dit problemen zou opleven maar de boot ging hier zonder al te veel moeite gewoon doorheen. Totdat de moter lichtjes begon te sputteren. De kapitein zette de boot even aan de kant en sneed wat planten uit de propeller. Twee minuten later waren we weer op volle vaart verder aan het varen.

Ondertussen hadden wij al wel weer honger gekregen. Precies op tijd. We waren namelijk op weg naar het restaurant. Bij een leuk plaatsje aan het water gingen wij lunchen . De rijst met kip die we voorgeschoteld kregen smaakte goed en ging er dan ook vlug in. Voor een paar Baht extra is het ook mogelijk om nog wat andere gerechten te proefen.

Na een lekkere lunch was mijn maag weer gevuld en gingen we weer met de kleine bootjes verder. Vliegen over de Klongs met de traditionele woningen aan de waterkant. Interessant om te zien hoe sommige woningen in perfecte staat verkeerde waar andere haast onbewoonbaar leken. Verderop stond de longtail boot alweer op ons te wachten. We kwamen nog even langs de Koninklijke boten die worden gebruikte voor de speciale feestdagen waar het Koninklijk huis aan deelneemt.

Hier vandaan gingen we in hoge snelheid over de Chao Praya rivier naar de pier waar we waren opgestapt.  De minibus stond al klaar en heeft ons weer veilig naar het hotel gebracht. Het was een leuke dag waar we veel verschillende delen van het originele Bangkok hebben mogen bewonderen.

Moe maar voldaan namen we afscheid van elkaar en van onze gids Tee.