Een parfum-kanaal in het hart van Bangkok

watertaxi3
K
hlong Saen Saeb Express is een watertaxi dienst in Bangkok over het Saen Saeb kanaal. Het is een bijzonder snel transportmiddel midden door het altijd levendige maar filegevoelige Bangkok.

Er is veel forenzenverkeer in Bangkok. Bijna honderdduizend forenzen varen dagelijks met deze watertaxi. Ook werknemers van Green Wood Travel maken gebruik van de snelle voordelige bootservice.

Toch heeft de bootservice een gemengde reputatie; de boten varen door vervuild water. In totaal leggen ruim honderd boten een route af van totaal een 18 km.
Elke boot heeft veertig tot vijftig zitplaatsen, ook staan veel passagiers omdat het tijdens de spits het superdruk kan zijn. De prijzen zijn afhankelijk van de afgelegde afstand variërend van 24 tot 78 eurocent.
Van vroeg in de morgen tot ’s avonds acht uur is de service beschikbaar. Tussen de wijken Pomprab (BoBae) en Bang Kapi wordt er gevaren, waarbij er mogelijkheden zijn om andere aansluitende bootroutes te nemen.

watertaxi1
Vroeger moesten alle passagiers hun handen of tas gebruiken om te voorkomen dat het water uit het kanaal op je gezicht terecht kwam. Vooral het kanaalwater in centraal Bangkok is niet ‘al te fris’. Als je de bootservice wel eens hebt gebruikt snap je wat ik bedoel. Tegenwoordig zijn er grote plastic boegzeilen, die men omhoog hijst wanneer een boot in de tegengestelde richting langs vaart.


Geschiedenis
Ongeveer 180 jaar geleden, tijdens het koning Rama III tijdperk, werd het Saen Saep kanaal aangelegd met als doel proviand voor soldaten te vervoeren die in de Siamese-Vietnamese oorlog vochten. Krijgsgevangenen werden gebruikt om het 72 km lange kanaal te graven die de Chao Phraya rivier moest verbinden met de Bang Pakong rivier.

Door de snelle groei van Bangkok zijn er vele huizen, hotels en appartementen gebouwd langs beide kanten van het kanaal. Afvalwater uit de gebouwen word vaak ongezuiverd in het kanaal geloosd. Ook veel huisafval van mensen die langs het kanaal wonen, belandt in het water. Elke ochtend moeten medewerkers van de gemeente Bangkok met boten het drijfafval verzamelen. De hoeveelheid drijfafval dat per dag uit het kanaal gedregd wordt hangt af of de sluizen naar de Chao Phaya rivier wel of niet geopend zijn.

watertaxi2
Uit nieuwsgierigheid heeft een journalist van de Bangkok Post diverse watermonsters uit het Saen Saep kanaal genomen en getest.

Onder de microscoop werden aantal microben geteld. Het aantal microben bepaalt de waterkwaliteit, schoon water bevat weinig microben. Als je teveel microben binnen krijgt, vooral bacteriën, kan je ervan ziek van worden.
Buiten het stadscentrum, in Min Buri, is gemeten dat het waterkwaliteit veel beter is. Met het blote oog kan je al zien dat het water zuiverder is. Diverse bewoners langs het kanaal leven van de visvangst. Zelfs in Bangkok is het niet moeilijk voor mensen om een duurzame levensstijl te creëren, wanneer voedsel direct voor hun huizen beschikbaar is.

Na meerdere pogingen de afgelopen decennia om de vervuiling op te lossen, heeft de huidige militaire regering een nieuw ambitieus plan opgesteld en geïnitieerd. Dit moet het vervuilingprobleem duurzaam aanpakken en de waterkwaliteit verbeteren.

De regering heeft een bedrag van 69 miljard baht (18 miljoen euro) vrijgegeven om uiterlijk in 2020 een schoon Khlong Saen kanaal aan de bewoners van Bangkok terug te geven.
watertaxi4