Om een goed beeld te krijgen van ons aanbod, kreeg ik als stagiaire de mogelijkheid om mee te gaan met Green Wood Travel’s River Kwai tour. Tijdens deze prachtige rondreis mocht ik een gezellig echtpaar uit de Betuwe vergezellen. Lees verder voor onze belevenissen.
Nadat we de drukte van Bangkok ontvlucht waren reden we op ons gemak richting een bekende markt van Thailand. Dit was de ‘Talad Rot Fai’ oftewel de treinmarkt. Als bezoeker van deze markt loop je over het spoor van de trein. Echter de trein komt al jaren niet meer maar er zijn wel plannen voor renovatie van het spoor. Het aanbod op deze markt is zeer groot, een variatie aan vissen, groentes, snoepgoed en ga zo maar door. De markt heeft een hele gezellige knusse sfeer en was de juiste plek voor een heerlijk bakje koffie en een Thaise snack.
Na een kleine rustpauze en de overheerlijke koffie ging onze reis verder. We werden door onze chauffeur afgezet om de boot te nemen. En of je het wilt geloven of niet, na 5 minuten varen waanden we ons in een oase van ongerepte natuur. We voeren langs plantages en huizen van de lokale bevolking. Weet u ook al waarom bij ieder huis een klein tempeltje staat?
Na een poosje gevaren te hebben kwamen we bij de bekende ‘floating market’, Damnoen Saduak Floating market. Alhoewel het een toeristische attractie is, geeft het wel een beeld van hoe de mensen vroeger handelden en hun goederen aan de man brachten. Tegenwoordig kunt u op deze plek de mooiste souvenirs kopen en natuurlijk ook weer een heerlijk bakje Thaise koffie nuttigen. Durft u ook op de foto met een mega grote slang?
Hierna ging onze tocht verder naar Kanchanaburi. Nog eventjes de oogjes dicht en voordat we het wisten waren we alweer bij de volgende stop. Een heerlijke lunch in een drijvend restaurant. Dit hadden we wel verdiend want we begonnen al aardig hongerig te worden. Na genoten te hebben van het uitzicht, de rust en het heerlijke eten gingen we door naar de militaire begraafplaats, Chungkai.
Deze indrukwekkende begraafplaats is gelegen op de plek waar het ziekenhuis stond tijdens de bouw van de Thailand-Burma spoorlijn. Het klimaat, de moesson en de vreselijk zware inspaningen in combinatie met het wrede gedrag van de bewakers heeft geleid tot veel slachtoffers. Er zijn tijdens de bouw van de spoorlijn ongeveer 12.000 krijgsgevangenen en 92.000 lokale arbeiders om het leven gekomen. Op deze begraafplaats rusten ongeveer 300 Nederlandse militairen die omgekomen zijn tijdens deze gruwelijke tijd.
Na het bezoek aan deze gedenkplaats reden we door naar een prachtige tempel in een grot. Het Japanse leger had een veld hospitaal op deze locatie. De grot is uitgesleten uit kalksteen en heeft 9 kamers. Een van de populairste kamers is de kamer van de reclining Buddha. Zelfs koning Chulalongkorn bracht een bezoek ter ere van deze Buddha. Als je geluk hebt, laten soms de vleermuizen hun neus nog zien.
Na deze ondergrondse belevenis ging de tocht verder naar de brug over de River Kwai. Deze brug bevat nog orginele onderdelen die gemaakt zijn door de gevangenen. Voor een verhaal van een Nederlandse militair die daar een dagboek heeft bijgehouden surf dan naar http://www.livius.org/gewonemensen/1943/kwai01.html#dienst
Vol met impressies was het tijd om naar het resort te gaan. Het resort lag aan de rivier en had een mooi terras. Helaas was het een beetje regenachtig dus moesten we binnen blijven. Na een heerlijk diner ben ik vroeg naar bed gegaan om de volgende morgen weer helemaal fris te zijn voor een dag vol van belevenissen.
Na een heerlijk ontbijt, westers of Thais, zijn we rond negen uur weer in de auto gestapt. Deze keer ging onze trip naar de beroemde “Hellfire pass”. Het museum geeft uitgebreide informatie over de bouw van de spoorlijn. Zeker voor Nederlanders zeer interressant omdat er tot op de dag van vandaag weinig aandacht aan wordt besteed op scholen. Voor mij persoonlijk was het ook een les omdat ik er ook nog niet zo veel van wist. Na het bezoek aan het museum hebben we daadwerkelijk door de “Hellfire” pass gelopen.
Na een heerlijke lunch werden we door de chauffeur met een goede uitleg op de boemeltrein gezet. Deze trein rijdt over het orginele Thailand-Burma spoor. Vanuit deze trein hadden we prachtige vergezichten en reden we over orginele houten bruggen. Daarna bereikten we de laaglanden waar veel landbouwgrond is. Leuk om te zien hoe cassave, bananen en papaja’s groeien.
Na de treintocht hadden we tijd om wat van lokaal fruit te proeven. We stopten langs een kraampje aan de weg. Daar proefde we een stukje durian en het is, ondanks dat mensen het vinden stinken, toch best wel lekker zoet. Deze avond hadden we ook weer een overdadig diner en tijdens de vrije avond hebben we nog een Thaise whiskey uitgeprobeerd.
Het is de laatste dag alweer en de tijd ging erg hard. Gelukkig hebben we nog een hele dag voor de boeg. Deze dag staat het Erawan nationaal park op het programma. Maar voordat we hier aankwamen zagen we eerst een lokaal olifantenkamp waar we even zijn gestopt.
Na het aaien van de olifanten en een korte pauze ging de reis verder naar het prachtige Erawan park. De omgeving wordt steeds bergachtiger en de vergezichten steeds mooier. Eenmaal in het Erawan park gekomen hebben we een tocht gemaakt tot de 4e verdieping van de waterval. Helaas hebben we geen apen gezien maar wel veel andere dieren zoals: vissen, vlinders, salamanders en gecko’s. Persoonlijk vond ik de natuur in het Erawan park een bijzonder hoogtepunt van de trip. Alhoewel de geschiedenis van de Thailand-Burma spoorlijn mij ook heeft aangegrepen.
Voldaan van een mooie tocht zijn we weer naar Bangkok terug gereden. Hier hebben we nog een biertje geproost op de goede afloop van onze tocht. Ik wil de familie hartelijk bedanken voor de gezelligheid, serieuze en leuke gesprekken en de prachtige foto’s. Ook wil ik Green Wood Travel bedanken voor het geven van de mogelijkheid om mee te gaan op deze prachtige trip. Als laatst wil ik de chauffeur bedanken voor het veilig vervoeren en de zeeen van informatie die hij ons heeft verschaft. Ik ben blij dat ik deze ervaring rijker ben en wil iedereen die naar Thailand komt adviseren om deze tocht te doen.
Daniel Boone
Foto’s gemaakt door: L. van Raamsdonk