Wordt de wereld steeds kleiner of lijkt het maar zo? Vliegen gaat sneller, bellen met de andere kant van de aardbol gaat moeiteloos (en ook nog eens voor niks), informatie over spannende reisbestemmingen is maar een paar zoekopdrachten ver weg. Met onze smartphone in de hand vinden we de weg in vreemde steden en een foto van een nieuwe ontdekking is razendsnel met al je vrienden en bekenden gedeeld.
Ernst-Otto Smit, oprichter en general manager van Green Wood Travel, zit dertig jaar in het vak en is wel gewend aan veranderende trends. Wat ziet hij nu gebeuren? “Er zit steeds minder tijd tussen een plan maken en een reis werkelijk boeken. Vroeger dachten mensen eerst eens een tijdje na, dat doen ze nu steeds minder. Het is impulsiever. Zien is willen gaan, en dat begint met snel boeken.”
“Voor ons is dat geen probleem. Wij hebben alle kennis zelf in huis. We kennen de reizen, de hotels en de tours. We hebben ze zelf gemaakt of ontwikkeld. We kunnen dus meteen reageren: Als jij dat en dat wilt, dan is dit wat je krijgt. Dat is helder en snel.”
Het sluit naadloos aan bij het jaarlijkse reisonderzoek van Booking.com. Dit keer met 22.000 reizigers uit 29 landen (waaronder Nederland, België en Thailand, die allemaal het afgelopen jaar hebben gereisd). Bijna de helft (46%) zegt dat ze een app zullen gebruiken om snel informatie in te winnen en boekingen te maken terwijl ze al aan het reizen zijn. Iets minder geënquêteerden (44%) gaan een app gebruiken bij het plannen van de eerstvolgende reis.
“We ontwikkelen nu onze Whatsapp Reisbutler”, vertelt Ernst-Otto. “We hebben al echte Nederlandssprekende gidsen die met onze gasten op pad gaan met een op maat gemaakt plan, maar dat kan altijd anders, ook onderweg. Via Whatsapp willen we dat snelle en flexibele element uitbouwen. Je kunt via de app altijd snel even een vraag stellen en je krijgt meteen antwoord. Dat is echt helemaal 2020.”
Alhoewel ze zelf op reis gaan zegt 54% van de reizigers tegen Booking dat ze overtoerisme willen voorkomen. 51% meldt dat ze daar rekening mee gaan houden en hun eerste voorkeur inruilen voor een minder bekende en bezochte bestemming. 60% zegt een app te willen die hen daarbij helpt.
Snel veel bezoeken is uit. Langzaam een kleiner gebied beter verkennen heeft de voorkeur van 61% van de ondervraagden. Ernst-Otto herkent dat patroon. Hij vult aan: “Reizigers willen meer authentieke ervaringen, minder onderweg zijn. Ook belangrijk: ze hebben geen zin meer in lokale gorigheid. Authentiek is belangrijk, maar schoon en westers netjes zijn een nieuwe voorwaarde.”
Zin om op reis te gaan? Kijk op Green Wood Travel of neem even contact op. Meer informatie over het onderzoek vind je op Booking/global news.